MMS - Informatikai fogalomtár (GIS,térinformatika,térkép,geodézia)


   
 
 

MMS - Informatikai fogalomtár

 
Többféle jelentéssel is bíró rövidítés:

1.)
Multimedia Messaging Service. Üzenetküldési formátum, a szöveget, képet és hangot egyaránt továbbít.

Az MMS technológia a közelmúltban megismert műszaki fejlesztésekre, a WAP-ra és a gyors csomagkapcsolt adatátviteli megoldásra (GPRS) egyaránt támaszkodik. Az MMS-sel a népszerű szöveges üzenet, az SMS után már nem csak írást, de képet, hangot, sőt, a későbbiekben rövid videofelvételt is lehet majd küldeni mobiltelefonról. A szóbeli és írásos kommunikáció utáni korszakban a digitális fényképezőgép a telefonhoz kapcsolható vagy abba beépített nélkülözhetetlen elem lesz. Az előfizető az MMS segítségével képekben is elmondhatja üzenetét [www.prim.hu]

2.)
Mobile Mapping Systems, azaz a Mobil Térképező Rendszerek a 80-as évek végén, 90-es évek elején jelentek meg északamerikai kísérleti műhelyekben, ipari-kísérleti alkalmazásukról az első közlemények 1995-96-ra datálhatók [17], [18].

A rendszer mozgó szállítóeszközre erősített különböző érzékelőkből álló együttes, mely képes a jármű pályájának folyamatos meghatározására, s egyben a szenzorok fajtájától függő, kiegészítő térbeli információ gyűjtésére.

Ha egyszerűbben akarunk fogalmazni, akkor arról van szó, hogy egy furgont felszerelünk helymeghatározó műszerekkel és digitális kamarákkal és a furgon 60 km/óra sebességgel haladva képes nem csak a saját pályáját, de a környező utcaképet is geometriailag korrekten kiértékelhető módon rögzíteni. Szenzorként rendszerint CCD kamarákat alkalmaznak, de helyettük alkalmazhatnak:

- képalkotó lézert;
- profilozó lézert;
- impulzus radart és
- ultrahangos érzékelőt is.
A képalkotó lézer alkalmazása esetén a kép mellett a szenzortól mért távolságot is meghatározzák, ami növeli a meghatározás redundanciáját és pontosságát.

A lézer profilméréskor távolságot és szöget mérnek (pld. vasúti űrszelvény meghatározásához).

Az impulzus radarok képesek az objektumok vastagságának meghatározására is, rendszerint a burkolati hibák földerítésére használják.

Az ultrahangos érzékelők szintén poláris koordinátákat (távolságokat és szögeket) határoznak meg, utak hossz,- és keresztszelvény méréseinél kerülnek alkalmazásra.

Az érzékelők sora persze még folytatható volna (pld. az igen gyakran alkalmazott videó-kamerákkal) felsorolásunkban azonban csak azok szerepelnek, melyekből számítható helyzeti pontosság többé-kevésbé összhangban van a furgon pályájának meghatározási pontosságával.

A kocsi folyamatos helymeghatározására GPS vevőt és kiegészítő navigációs eszközökként vagy inerciális navigációs rendszert (angolul Inertial Navigation System - rövidítve INS) vagy kerék fordulatmérőket és pörgettyűs tájolókat használnak. Az INS-t használó mérőkocsik adatait is kiegészíthetik pld. az ABS blokkolásgátló rendszerek fordulatmérőivel.

A felmérés eredményét egyelőre utó-feldolgozási üzemmódban kapják meg, a jelenlegi kutatások jelen idejű adatszolgáltatást és az ehhez szükséges automatikus objektum kiértékelést célozzák meg.
[Sárközy Ferenc: Térinformatika]
 
 
 
Informatikai fogalomtár



 
 


©GIS Figyelő