|
|
MMS - Informatikai fogalomtár
|
Többféle jelentéssel is bíró rövidítés:
1.) Multimedia Messaging Service. Üzenetküldési formátum, a szöveget, képet és hangot egyaránt továbbít.
Az MMS technológia a közelmúltban megismert műszaki fejlesztésekre, a WAP-ra és a gyors csomagkapcsolt adatátviteli megoldásra (GPRS) egyaránt támaszkodik. Az MMS-sel a népszerű szöveges üzenet, az SMS után már nem csak írást, de képet, hangot, sőt, a későbbiekben rövid videofelvételt is lehet majd küldeni mobiltelefonról. A szóbeli és írásos kommunikáció utáni korszakban a digitális fényképezőgép a telefonhoz kapcsolható vagy abba beépített nélkülözhetetlen elem lesz. Az előfizető az MMS segítségével képekben is elmondhatja üzenetét [www.prim.hu]
2.) Mobile Mapping Systems, azaz a Mobil Térképező Rendszerek a 80-as évek végén, 90-es évek elején jelentek meg északamerikai kísérleti műhelyekben, ipari-kísérleti alkalmazásukról az első közlemények 1995-96-ra datálhatók [17], [18].
A rendszer mozgó szállítóeszközre erősített különböző érzékelőkből álló együttes, mely képes a jármű pályájának folyamatos meghatározására, s egyben a szenzorok fajtájától függő, kiegészítő térbeli információ gyűjtésére.
Ha egyszerűbben akarunk fogalmazni, akkor arról van szó, hogy egy furgont felszerelünk helymeghatározó műszerekkel és digitális kamarákkal és a furgon 60 km/óra sebességgel haladva képes nem csak a saját pályáját, de a környező utcaképet is geometriailag korrekten kiértékelhető módon rögzíteni. Szenzorként rendszerint CCD kamarákat alkalmaznak, de helyettük alkalmazhatnak:
- képalkotó lézert; - profilozó lézert; - impulzus radart és - ultrahangos érzékelőt is. A képalkotó lézer alkalmazása esetén a kép mellett a szenzortól mért távolságot is meghatározzák, ami növeli a meghatározás redundanciáját és pontosságát.
A lézer profilméréskor távolságot és szöget mérnek (pld. vasúti űrszelvény meghatározásához).
Az impulzus radarok képesek az objektumok vastagságának meghatározására is, rendszerint a burkolati hibák földerítésére használják.
Az ultrahangos érzékelők szintén poláris koordinátákat (távolságokat és szögeket) határoznak meg, utak hossz,- és keresztszelvény méréseinél kerülnek alkalmazásra.
Az érzékelők sora persze még folytatható volna (pld. az igen gyakran alkalmazott videó-kamerákkal) felsorolásunkban azonban csak azok szerepelnek, melyekből számítható helyzeti pontosság többé-kevésbé összhangban van a furgon pályájának meghatározási pontosságával.
A kocsi folyamatos helymeghatározására GPS vevőt és kiegészítő navigációs eszközökként vagy inerciális navigációs rendszert (angolul Inertial Navigation System - rövidítve INS) vagy kerék fordulatmérőket és pörgettyűs tájolókat használnak. Az INS-t használó mérőkocsik adatait is kiegészíthetik pld. az ABS blokkolásgátló rendszerek fordulatmérőivel.
A felmérés eredményét egyelőre utó-feldolgozási üzemmódban kapják meg, a jelenlegi kutatások jelen idejű adatszolgáltatást és az ehhez szükséges automatikus objektum kiértékelést célozzák meg. [Sárközy Ferenc: Térinformatika] |
|
|
|
|
|
|
Informatikai fogalomtár |
|
|
|