TAKAROS - Térinformatikai projektek (Térkép Alapú Kataszteri Rendszer Országos Számítógépesítése) (GIS,térinformatika,térkép,geodézia)


   
 
 

TAKAROS - Térinformatikai projektek (Térkép Alapú Kataszteri Rendszer Országos Számítógépesítése)

 
A TAKAROS koncepciója
A rendszer célja egy országos kiterjedésű integrált földinformációs rendszer létrehozása, amelynek szolgáltatásai hálózaton (WAN) keresztül is elérhetők. A rendszer funkcionalitása a következő területeket érinti:
ingatlan-nyilvántartás szöveges adatainak kezelése
ügyiratok iktatása, nyomon követése, illetve ingatlan adatok kezelése
tulajdoni lapok kezelése
ingatlan-nyilvántartás térképi adatainak kezelése
földmérési alappontok kezelése
felmérési adatok fogadása
digitális alaptérkép kezelése

A két funkcionális terület adatainak kezelése egy integrált rendszer keretében történik a két területen megjelenő változások szinkron vezetésével, ami nemzetközi viszonylatban is korszerű, előremutató megoldásnak tekinthető. A térképi adatok kezelésére kifejlesztett alrendszerek a Geometria Kft. termékei.

A TAKAROS funkcionalitása
A teljes funkcionalitás alrendszerekre bontva jelenik meg. Az egyes alrendszerek csoportokba foglalják és így elhatárolják a rendszer funkcióit, biztosítva ezzel a komplex ingatlan-nyilvántartás folyamatainak illeszkedését, és a köztük lévő megfelelő információáramlást.

A TAKAROS alrendszerei és a köztük lévő kapcsolatok a következők:

Egységes Ügyiratkezelési Alrendszer (APP)

Az alrendszer célja az, hogy minden, a körzeti földhivatalhoz beérkező beadványt (kérelem, megkeresés) fogadjon, és biztosítsa azt a belépési pontot, ahol a komplex ingatlan-nyilvántartást - szöveges és/vagy térképi adatokat - érintő kérelmeket, megkereséseket regisztrálják. Ennek megfelelően a beadványokat beérkezésük sorrendjében rögzítik, azaz iktatják. Ezt követően az alrendszer a beadvány iktatószámát a vonatkozó tulajdoni lapon az adatbázisban feltünteti, azaz ún. széljegyzést végez.
A körzeti földhivatalba beérkezett beadványokat érintő ügyek feldolgozásuk során különféle állapotban lehetnek és ezt a rendszer is tükrözi.
Az egységes ügyirat-kezelési alrendszer a következő beadványokat kezeli:

ingatlanhoz kapcsolódó jog vagy tény keletkezésére, módosulására, illetve megszűnésére vonatkozó kérelem vagy megkeresés

tulajdoni lap másolatának kérése
előzetes nyilvántartásba vételre vonatkozó kérelem
térképmásolatokra és egyéb adatszolgáltatásra vonatkozó kérelem
felmérési munkák megrendelése
földmérési alappontokat érintő kérelem
Az egységes ügyirat-kezelési alrendszer felel azért, hogy az elfogadott kérelmeket továbbítsa a megfelelő TAKAROS alrendszerek felé, ellenőrizze a részmunkafolyamat eredményét, és végül az ügyfelet értesítse a jogi döntésekről ill. az esetleges problémákról.

Tulajdoni Lap Kezelési Alrendszer (LAR)
Ezen alrendszer célja, hogy kielégítse a tulajdoni lap szolgáltatás iránti igényeket, és ennek megfelelően különféle tulajdoni lap másolatokat - pl. részleges vagy teljes tartalmú - készítsen.

Földmérési alappontok alrendszere (GEO)
Az alrendszer célja, hogy karbantartsa a földmérési alappontok adatbázisát, biztosítsa a központi földmérési szervezet (FÖMI) által szolgáltatott alappontok adatbázisának fogadását a TAKAROS keretében, lehetővé tegye az abban szereplő adatok részleges módosítását, és lekérdezéseket hajtson végre a letöltött adatbázison alfanumerikus, vagy grafikus környezetben.

A földmérési alappont adatbázis vízszintes és magassági alappontokat foglal magába (I-V. rendűig).
A vízszintes alappontok elsődleges vetületi rendszere az Egységes Országos Vetületi Rendszer (EOV). A magassági alappontok referencia rendszere egyrészt a Balti magassági alaprendszer, másrészt az Egységes Országos Magassági Alappont Hálózat (EOMA). A pontoknál a korábban használt vetületi rendszerbeli koordináták tárolására is sor kerül.

Felmérési és térképészeti alrendszer (SUR)
A felmérési és térképészeti alrendszer célja az, hogy a felmérésekből származó adatok bekerüljenek a TAKAROS rendszerbe. Támogatja az adatok ellenőrzését és elfogadását, a felmérési jegyzőkönyvek tárolását és visszakeresését csakúgy, mint a felmérésekben kifejeződő változások átvezetését a digitális alaptérképen.
Az alrendszer főbb működési területei a következők:
adatok fogadása felmérésekből, digitalizálásból, terepi geodéziai adatgyűjtő rendszerekből vagy más digitális forrásból
térképi változások interaktív módon való kezelése
változási munkák előzetes nyilvántartásba vétele
adatok tárolása és visszakeresése

tárolt adatok térképi megjelenítése
A felmérési és térképészeti alrendszer közös adatbázison keresztül kapcsolódik össze más alrendszerekkel, különösképpen a földmérési alaptérképet kezelő alrendszerrel, amely a digitális alaptérkép megjelenítésért felelős, valamint a földmérési alappontok alrendszerével.
Minden, a TAKAROS rendszerbe bekerülő adat (beleértve a kezdeti feltöltést és az interaktív szerkesztést is) ezen az alrendszeren keresztül éri el a digitális alaptérképet. Minden adatbevitel hosszú tranzakciók formájában történik, biztosítva ezáltal, hogy a felmérési adatok és az általuk kiváltott változások is visszakereshetők legyenek a későbbiek folyamán, és meg tudják mondani azt is, hogy mely változtatás iránti kérelemmel - ügy kapcsán - kerültek a rendszerbe. Mivel a felmérési adatok szigorú időrendi sorrendben kerülnek a rendszerbe, a változással érintett földrészletek története, és a teljes földrészlet halmaz is megőrzésre kerül, lehetővé téve, hogy bármely múltbeli állapot visszakereshető legyen.
A digitális alaptérkép interaktív szerkesztése úgy tekintendő, mint egy belülről indított változtatási kérelem. Ez biztosítja azt, hogy az alaptérkép minden változásának nyoma legyen a rendszerben, és ezáltal a földhivatal minden esetben meg tudja határozni, hogy mely tevékenység okozta az alaptérkép megváltoztatását.

A felmérési és térképészeti alrendszer úgy tükrözi a földhivatali munkafolyamatot, hogy a változások két lépcsőben kerülnek végrehajtásra, ezek: I. előzetes nyilvántartásba vétel, II. jogerőre emelés. Az előzetes nyilvántartásba vétel műszaki szempontból ellenőrzi a változásokat. Az alrendszer ezt az értékelést számos automatikus ellenőrzési lehetőséggel támogatja, melyek a hatályos jogszabályok szempontjából szükségesek.
Tekintettel arra, hogy számottevő idő telhet el a változás előzetes nyilvántartásba vétele és a jogerőre emelés között (néhány hónap, vagy talán több is), a vonatkozó jogszabályok lehetővé teszik egy olyan új változtatási kérelem kezdeményezését, amely érintheti az előzetes nyilvántartásban lévő földrészletet. Ez a beágyazódás tetszőleges mélységben történhet.
A felmérési és térképészeti alrendszer a változások korrekt kezelését biztosítja azáltal, hogy mindig megköveteli az "előbb jött, előbb megy" elv betartását.


Földmérési alaptérképet kezelő alrendszer (MAP)
A földmérési alaptérkép (más néven kataszteri térkép) kezelő alrendszer célja, hogy a TAKAROS rendszerben tárolt digitális alaptérképet kezelje. Funkcionálisan a következőket támogatja:

a központi adatbázisban tárolt adatok letöltését grafikus állományokba
az adatszolgáltatást különböző formátumokban: grafikus fájlok, nyomtatott térképvázlat és egyéb térképi kimenet formájában
kimenet előállítását más külső rendszerek felé
A földmérési alaptérképet kezelő alrendszer a közös adatbázison keresztül összeköttetésben áll a többi alrendszerrel, különös tekintettel a felmérési és térképészeti alrendszerrel, amely a felmérési adatokat fogadja, és a földmérési alappontok alrendszerével, amely az alappontokhoz való hozzáférést biztosítja. A földmérési alaptérképet kezelő alrendszer számos követelményt elégít ki, ezek közül a legfontosabbak:
A három, térképi adatokat kezelő alrendszer közös vetületi rendszere az Egységes Országos Vetületi Rendszer (EOV). A korábbi vetületi rendszerekből származó adatokat konvertálják, mielőtt a digitális térképi adatállományba bekerülnek.

A digitális alaptérképi adatállományban szereplő objektumokat a Digitális Alaptérkép (DAT) fogalmi modelljéről szóló szabvány (MSZ 7772-1) határozza meg. Az alrendszerek a szabvány szerint osztályozott objektumokat és azok attribútumait, illetve a megadott jelkulcsokat kezelik.

A TAKAROS rendszer felkészíthető a Magyar Térinformatikai Adatcsere Formátumról szóló szabvány (MSZ 7771) támogatására is, amely várhatóan kompatibilis lesz az európai szabványosítási szervezet (CEN) adatcsere formátum szabványával.




Általános jellemzők

A munkafolyamatok
A TAKAROS alrendszerek egy közös adatbázison keresztül kommunikálnak egymással, amelyet az ügyfelek beadványai, illetve a földhivatalok belső feladatai vezérelnek. Az olyan beadványok, illetve feladatok esetén, amelyekhez több alrendszer támogatása szükséges, az alrendszerek koordinációját az egységes ügyirat-kezelési alrendszer végzi, amely sorra végrehajtatja az illetékes alrendszerekkel a munkafolyamat rájuk eső részét. Az alrendszerek a részfeladatok elvégzése után jelzik a feladat elvégzését az ügyiratkezelő alrendszer felé. Amíg az egyes munkalépések az előírt sorrendben nem kerültek végrehajtásra, az ügy intézése nem kerül lezárásra.


Hozzáférési jogok, biztonság
A jogosulatlan felhasználók beavatkozása elleni adatvédelem egy ún. szerepkörökön alapuló biztonsági rendszeren alapul. A TAKAROS rendszerben a körzeti földhivatalok ügyintézői (felhasználói) meghatározott jogosultsággal rendelkeznek. A felhasználók saját kulcsszavuk segítségével léphetnek a rendszerbe. A felhasználókhoz munkakörüknek megfelelő ügyintézői szintek vannak rendelve, különböző funkciókat érhetnek el, és különböző módon férhetnek hozzá a tárolt adatokhoz.

Csak a rendszergazdának van joga ahhoz, hogy egy szerepkört hozzárendeljen egy felhasználóhoz.
Az adatvesztés elleni védelem az Oracle adatbázis-kezelő háttérműveleteire támaszkodik. A működés közben történő rendszeres adatmentésen túlmenően a rendszergazda bármikor végrehajthat adatmentést.

A múlt és az archiválás
A TAKAROS rendszer valójában sohasem töröl adatot. A korábbi, már aktualitásukat vesztett - időközben megváltoztatott - adatok visszakereshetők az adatbázisból. Alaphelyzetben csak az aktív adatok láthatók és a felhasználó csak ezeket az aktuális adatokat tudja megváltoztatni.
Mindazonáltal adódhatnak olyan esetek, amikor a földhivatal meg akarja jeleníteni egy földrészlet halmaz korábbi állapotát a tulajdoni lapok adataival együtt.

Ez esetben a következők végrehajtása lehetséges:
egy földrészlet halmaz adott időpontbeli aktuális állapotának a megtekintése, eltárolva, hogy semmiféle módosítás nem eszközölhető a visszaállított adatokon

időben előre és hátra tallózni változási időpontok szerint.
A földhivatali ügymenetben gyakori, vagy nagy volumenű módosításokat feltételezve, a visszakeresendő adatok mennyisége túl nagy lehet ahhoz, hogy az adatbázis-kezelő azokat közvetlenül tárolja. A TAKAROS rendszer ezért egy archiváló módszert is magába foglal, amellyel a használaton kívül lévő adatok külső tároló eszközökre letölthetők. Az adatok visszatöltése a felhasználók igénye szerint történhet.

Statisztikák
A TAKAROS rendszer automatikusan rögzíti a rendszer működését, ezáltal lehetővé válik vezetési információk gyűjtése, például függő ügyek listájának elkészítése, egyes operátorok tevékenységének nyomon követése, a földhivatal illetékességi körébe tartozó földrészletekről különböző szempontok alapján készülő statisztikák.

Alkalmazott alapszoftver(ek):
Oracle, MicroStation
 
 
 
Forrás: http://www.geometria.hu/
Térinformatikai projektek



 
 


©GIS Figyelő