|
|
Kína: navigációt segítő műhold
Teljes hírlista |
<<< Előző hír |
Következő hír >>> |
|
|
2003.05.30 |
|
Kína navigációt segítő műholdat állított pályára Kínában sikeresen elindították és pályára állították az ország navigációs és helymeghatározási rendszerének harmadik műholdját.
.. A kérdés már az, hogy ezeknek a műholdaknak mi a feladata egészen pontosan? Nyilvánvaló, hogy nem vethetők össze az amerikai GPS műholdakkal, melyekből 28 kering a Föld körül, 20 000 km magas, és 50-55 fok hajlásszögű pályákon. Ezekből egyszerre 4-12 is látható, és segítségükkel a helymeghatározás pontossága néhány méter. A most felbocsájtott kínai műhold azonban egy sorozat harmadik tagja, ezek a holdak geostacionárius pályán (tehát 36 000 km magasan, a Föld tengelykörüli forgásához kötötten) keringenek, a pálya hajlásszöge 0 fok (azaz az Egyenlítő skjában van).
Az astronautix.com szerint az az ötlet, hogy mindössze két geostacionárius műholddal határozzák meg például egy kamion, vagy hajó koordinátáját, 1983-ban merült fel, amikor Csen Fangjun javaslatot tett a Twinsat műholdas navigációs rendszerre. Az elképzelést 1989-ben ellenőrizték, amikor két már pályán lévő távközlési műholddal, a DFH-2 (ábránkon) és a DFH-2A-val sikerült az elvet ellenőrizni. Ennek eredményeként 1993-ban hivatalosan is megindulhatott a Beidou program, mely két működő és két pályán lévő tartalék holdat fog tartalmazni. (Most ez utóbbi kettő hold közül került pályára az első.)
A Beidou műholdak három tengelyre stabilizáltak és induló- tömegük 2200 kg (ennek éppen a fele a hajtóanyag), - és a korábbi DFH-3 távközlési műhold (képünkön) alapjaira épültek. A Beidou-1A 2000 októberében, a Beidou-1B pedig 2000 decemberében került pályára. Az előbbit a 140 fok keleti, míg az utóbbit a 80 fok keleti geostacionárius pozícióban rögzítették. A most indított harmadik példánynak hivatalos sorszáma még nincs, és tervezett pozíciójáról sem kaptunk információt.
Mielőtt azonban bárki azt gondolná, hogy a kínaiak valami forradalmian új dolgot találtak ki, leszögeznénk, hogy ilyen rendszerek Észak-Amerika és Európa felett egyaránt jó évtizede működnek. Az amerikai Qualcomm és az európai EutelTracs rendszerek egyaránt két geostacionárius távközlési műholddal biztosítanak - kétirányú adatátvitelt kamionok és diszpécserközpontjaik között, miközben - ún. két-utas távolságméréssel meghatározzák a jármű és a műhold közötti távolságot, amit szintén elküldhetnek a központba.
S, hogy ezek a rendszerek kiszorítják-e a hazánkban is igen népszerű amerikai GPS-t? Aligha! A Beidou, EutelTracs és hasonló rendszerek először is csak néhány száz méteres helymeghatározásra képesek, míg a GPS rendszerek néhány tízméteresre, sőt bizonyos kiegészítő rendszerekkel (differenciális GPS technika) akár méteres, vagy centiméteres pontosságot is nyújthatnak. A "Beidou-szerű rendszerek" további problémája, hogy a járműből mindkét geostacionárius műholdat "látni" kell, és ehhez csak ez a két hold áll rendelkezésre. Ezzel szemben, a GPS esetében a kétdimenziós meghatározáshoz ugyan három műhold kell, de azokból jóval több van - így sűrűbben beépített területen, vagy erdőben is alkalmazhatók.
Szentpéteri László |
|
|
Forrás: http://www.urvilag.hu/article.php?id=302 |
|
Teljes hírlista |
<<< Előző hír |
Következő hír >>> |
|
|